Verdens første hydrofoilsykkel er nå tilgengelig i Norge. Hydrofoileren er designet i New Zealand av Manta5 og skal bli et kjent syn langs vannet i Norge.
Manta5 hydrofoilsykkel er en halv sykkel og et halvt fly som gjenskaper sykkelopplevelsen på vann – fra kystlinjer til innsjøer og elver. Sykelister kan nå hastigheter på opptil 22 km/t, sammenlignet med tradisjonelle seilbåter. Syklene er laget av kraftig karbonfiber og aluminium, noe som gjør dem flytende og lette nok til å bære.
Under et stort lanseringsarrangement på Aker Brygge med verdens første sykkelrace på vann, var interessen og oppmerksomheten stor. Fire bemerkelsesverdige idrettsutøvere konkurrerte om å bli Norges første «uoffesielle» Hydrofoil-mester.
Det er Manta5 Norge AS som en del av Duenger-konsernet som har fått den eksklusive distribusjonsavtalen i Norge. Selskapet har hovedkontor og distribusjonslager på Rudshøgda i Ringsaker kommune.
-New Zealandere har en sterk tilhørighet og kjærlighet til vannet; vi ser samme sammenheng i norsk kultur. Vakre innsjøer og natur, en aktiv og sunn befolkning som setter stor pris på øko-bærekraft. Der er ideelt sted å begynne å bygge et hydrofoil-sykkelsamfunn, sier daglig leder Fredrik Duenger i Manta5 Norge.
-Interessen i forkant av lanseringen vært veldig stor. Nå gleder vi oss til å løfte dette produktet ut i Norge for første gang. Norge har en fantastisk natur som man via denne sykkelen kan oppleve på en helt ny måte, lydløs og miljøvennlig, sier Duenger.
Hydrofoileren er manøvrerbar og gir en treningsøkt som kan ligne på en landeveis- eller terrengsykkel. Den elektriske motoren på 460 watt tilbyr syv nivåer med variabel pedalassistanse avhengig av sykelistens preferanser. Faller du på dypt vann? Med litt trening kan du enkelt gjøre undervannsstart med få pedalomslag.
– Produktet har vi stor tro på og det spesielt artig at Manta5 har lagt merke til den innsatsen vi har gjort tidligere med å blant annet bygge opp Ifor Williams i Norge. Nå har vi et eget selskap som skal stå for merkevaren Manta5 og virksomheten til dette i sin helhet. Parallelt med lanseringen jobber vi med å rekruttere partnere og forhandlere i hele Norge. Målet er at vi skal være representert over hele landet i løpet av 1-2 år, avslutter Duenger.